Névjegy

Magyar karikaturisták "Névjegyei"

Balázs-Piri Balázs
Barát József
Békési József Sándor, Joe
Dallos Jenő
Dluhopolszky László
Fenekovács László
Földes Vilmos
Gyöngy Kálmán
Jelenszky László
Krenner István
Lakatos Ferenc
Lehoczki Károly
Léphaft Pál
Marabu
Nemes Zoltán
Pápai Gábor
Rau Tibor
Sajdik Ferenc
Szmodis Imre
Szűcs Édua
Tónió
Varga (Zerge) Zoltán
Weisz Béla
Zsoldos Péter

Ludas Matyi újság

Friss topikok

  • takacsveca93: Ha igazán fantasztikus akciókra és folyamatosan frissülő szórólapokra vágysz, akkor csekkoljatok i... (2017.11.08. 09:55)
  • Ludas Matyi újság: Orblio LACI? BÉLA? (2016.12.09. 23:11) DALLOS JENŐ :/miniatűr könyvek ,sorozat/
  • Gergely Pap: Kedves Laci! A képeid ugyanúgy tetszenek, mint 67-ben a Kossuth nyomdában. További jó egészséget. (2016.11.13. 18:36) Pápai Gábor
  • Feriba: Csak a szöveg tartalmát próbálom előásni! (2016.10.09. 19:38) HALÁSZ GÉZA
  • Feriba: -Azt mondták, szépen mosolyogjak a NAVos ellenőrre! (2016.10.09. 19:34) HALÁSZ GÉZA
2012.10.28. Kávéházban Szabó Joe-val 3 (1).jpgSzabó Józsefből hogy lett Joe Szabo ?
 
A szabadság mindig vonzott. Ezért 1980-ban családommal elhagytam a kommunista világot. Németországi kitérő után Amerikában telepedtem le. Így lett a Józsefből az új világban Joe . Érdekes a németek folyton Herr Csábónak hívtak. Borzongtam tőle....
 
Mikor kerültél  szoros kapcsolatba a karikatúrával ?
 
Még itthon a Magyar Nemzet külpolitikai rovatvezetője, Várkonyi Tibor kérésére. 1979-ben egy nemzetközi értekezletre volt hivatalos Párizsba. A lap tördelője voltam, de számos illusztrációt készítettem más lapoknak is. Nem állt tőlem távol a linómetszés, a plakát készítés és a fotózás sem . Tibor ismerte a múltamat és kért erre az eseményre egy karikatúrát tőlem. Engem is meglepett, hogy e l s ő rajzomat, rögtön 16 ország vette át . Olyan patinás orgánum is , mint a francia Le Monde. Mit volt mit tenni ,erre fel megrajzoltam a életem 2. rajzát is......
 
Melyik lap volt az első önálló szerkesztésed ?
 
" Gyermekem" az 1987-ben indított  WittyWorld nemzetközi karikatúra művészeti magazin. . A semmiből hoztam létre saját pénzzel. Barátom , Albert Le May  kijelentette, hogy egy lap indításához Amerikában alsó hangon is negyedmillió dollárra  van szükség ! Elővettem a zsebemből negyed dollárt. --Albert ! Én ebből fogom felépíteni a lapomat. Fogadkoztam. Magam se hittem , hogy 5 gyerekkel a hátam mögött,  egy bevándorló munkanélkülinek ........sikerülni fog. De bejött.
 
Mikor gondoltál e l ő s z ö r  arra , hogy a szakmát megleped ezzel az újsággal ?
 
Már '85 őszén motoszkált bennem. '86-ban már terveztem és 1987- ben összeszedtem minden erőmet és belevágtam. Menet közben annyira megszerettem a karikatúrát, hogy úgy gondoltam ezzel érdemes nekem foglalkoznom. Miután nem volt a műfajnak egy országokon átívelő  s z a k m a i  l a p j a , úgy gondoltam készítek egyet .
 
Hány évig élt az újság ? Hány országot tudtál vele megszólítani ? 
 
1987-1999 -ig 12 évet élt meg,  az internet megjelenésével vittem csak fel a világhálóra. Ott mindenki ma is megtalálhatja. 103 országban fizették elő. Postai úton terjedt. Kezdetben 36 nemzeti szerkesztőm volt, de ez a szám később 54-re bővült. Szerkesztőim angol nyelven írták a cikkeket. A hősi időkben Dluhopolszky László  a Népszava rajzolója képviselte Magyarországot . Később az angolul perfekt ,Békési Joe lett  szerkesztő nálam.
 
Milyen konferenciákat szervezett a lap ? Ennek kapcsán hány országban jártál a 12 év alatt ?
 
Szakmai konferenciákat szerveztünk. A karikatúra szerepét vizsgáltuk egy-egy térségben. Fesztiválokat készítettünk elő. Most megfogtál ,de úgy érzem a felsorolás menni fog. Először Magyarországon tanácskoztunk még 1990-ben, majd Macedónia következett. Franciaország, Szlovákia,Törökország,Ausztrália, Japán, Kína, USA és végül Kuba zárta a sort. Összesen 81 országot kerestem fel, mint a karikatúra követe...
 
Az 1990-es nagy sikerű Budapesti Karikatúra Fesztivál létrehozásában milyen szereped volt ?
 
Már közvetlen a fesztivál előtt lapomban bemutattam Budapestet és reklámoztam a kiállítást, a versenyt. 35 országból hívtam művészeket Budapestre. Megtehettem, hisz az újság erre is alkalmas volt. A fesztivál szakmai szervezője voltam. ha angolul kellene mondanom : c h a i r m a n . Nem fogod elhinni 72 országból küldtek közel 3000 rajzot, amiből 900-at állítottunk ki a Nemzeti Galériában. Jómagam 50 amerikai karikaturistát hoztam Budapestre. Pulitzer-díjasokat ,szindikátus vezetőt mint például Jerry Robinsont.
 
Elmondhatom neked, azóta sem volt ilyen jelentős karikatúra ünnep Magyarországon. Milyen visszajelzést kaptál ?
 
Az egész budapesti kiállítás Barbara Bush védnöksége alatt állt. Az amerikai TIME magazin kiragadott egy olyan rajzot, amin péniszeket is lehetett látni. Ezt összehozták Bush asszony szereplésével . Mondanom se kell nagy port vert fel az ügy. Egyben azonban egyet értettek a rendszerváltás gondolatát a hídverést Kelet -Nyugat között megjelenítette.
 
 Akkoriban három dolog volt rendhagyó. A Fesztivált a királyi várban rendezték. A Magyar Nemzeti Galéria adott otthont neki és ne hanyagoljuk el, hogy akkor volt az augusztus 20.-i tűzijáték is. Erre a külföldiek azt hitték, hogy a tárlat része....Erről mit tudsz ?
 
Ezt nem hallottam, hogy a tűzijáték miattunk lett volna. Ellenben elmondhatom, hogy ilyen rangos helyen még nem rendeztek karikatúra eseményt. Ilyen létszámra sem emlékszem . Összegezve a  l e g e k  kiállítása volt. Jól sikerült a kis VITA figura premierje is. A rajzokon beutazta az egész világot.
 
Mint világlátott ember , Mit üzensz a magyar karikaturistáknak ?
 
Mindenki találja meg a maga helyét. Ha valaki szerencsésebb előbb célba ér.
 
Igaz-e, hogy a m ű f a j hanyatlásnak indult Amerikában és az egész világon ?
 
Lehet, hogy ez a hanyatlás á t m e n e t i lehet. Tény , hogy nálunk Amerikában évente 100 sajtótermék megy tönkre. Újságok rövidülnek , formátumuk lesz kisebb. Neves rajzterjesztő szindikátusok tűnnek el, mint például az United Media. Ez volt a Garfield terjesztője is. A legendás C&W szindikátust felvásárolta a New York Times.
A karikatúra állíthatom e l v e s z t e t t e a sajtóban eddig uralt  fontos szerepét. Kik billentették ki a sajtó rajzot ?-  kérdezhetjük méltán. Nos az egyre népszerűbb fotó, az internet ,a televízió, a kábel tv, az elektronikus játékok egyre félelmetesebb ellenfelei lettek a rajznak. Az interneten mindenki szabadon publikálhat...rajzolhat.Már nem olyan f o n t o s   a  karikatúra ! Pénzt sem költenek rá annyian.
 
Szerinted lesz-e reneszánsza a műfajnak, ilyen kihívások között ?
 
Talán, ha animálják az interneten a rajzokat, de például ez a Washington Post-nál nem jött be. Nem sikeresek az ilyen sorozatok. Más irányba kell fordulni. Ami megy - példa rá a patinás New Yorker - az illusztráció és a portré karikatúra. Úgy tudom itthon Tónió műveli a legjobban....
 
Lassan ránk esteledett . A Tiffany bezárt. Elcsendesedett a Duna-parti Nagycsarnok is. Megittuk meleg gyümölcslevünket és elindultunk a METRO felé. Volt egy Joe napunk !
 
 
                                                                                                                             Dluhopolszky László
 
 
 
 
 

Címkék: Címkék

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aludasmatyi.blog.hu/api/trackback/id/tr954911309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása