Névjegy

Magyar karikaturisták "Névjegyei"

Balázs-Piri Balázs
Barát József
Békési József Sándor, Joe
Dallos Jenő
Dluhopolszky László
Fenekovács László
Földes Vilmos
Gyöngy Kálmán
Jelenszky László
Krenner István
Lakatos Ferenc
Lehoczki Károly
Léphaft Pál
Marabu
Nemes Zoltán
Pápai Gábor
Rau Tibor
Sajdik Ferenc
Szmodis Imre
Szűcs Édua
Tónió
Varga (Zerge) Zoltán
Weisz Béla
Zsoldos Péter

Ludas Matyi újság

Friss topikok

  • takacsveca93: Ha igazán fantasztikus akciókra és folyamatosan frissülő szórólapokra vágysz, akkor csekkoljatok i... (2017.11.08. 09:55)
  • Ludas Matyi újság: Orblio LACI? BÉLA? (2016.12.09. 23:11) DALLOS JENŐ :/miniatűr könyvek ,sorozat/
  • Gergely Pap: Kedves Laci! A képeid ugyanúgy tetszenek, mint 67-ben a Kossuth nyomdában. További jó egészséget. (2016.11.13. 18:36) Pápai Gábor
  • Feriba: Csak a szöveg tartalmát próbálom előásni! (2016.10.09. 19:38) HALÁSZ GÉZA
  • Feriba: -Azt mondták, szépen mosolyogjak a NAVos ellenőrre! (2016.10.09. 19:34) HALÁSZ GÉZA

Orbánnak még jól is jöhet Simicska médiaháborúja

 Utolsó frissítés: 

Szerző: 

Címkék: Orbán Viktor; Hír Tv; Lánchíd Rádió; Liszkay Gábor; Jobboldali média; Simicska Lajos;Fonyó Károly; Orbán-Simicska-háború; vita; Magyar Nemzet;

Ragaszkodik a közéleti-politikai kérdésekkel foglalkozó médiájához Simicska Lajos, ezért egyik bizalmasát, a lappiacot jól ismerő Fonyó Károlyt bízta meg a Nemzet-csoport újrapozicionálásával. Már készülnek arra az időszakra, amikor jóval kevesebb lesz az állami hirdetés: színesítik a Magyar Nemzetet, bővíteni akarják a Hír Tv-t. A tévétársaság új elnöke a hvg.hu-nak azt mondta, fogyaszthatóbb műsorokat akar, de szó sem lehet a jobboldali értékrend feladásáról. A változás nincs a Fidesz ellenére.

Simicska Lajos nem akar a konfliktuszónában maradni, nem szeretné, ha személye miatt kerülne nehéz helyzetbe a Hír Tv-t, Lánchíd Rádiót, a Magyar Nemzetet és az mno.hu-t összefogó Nemzet-csoport – ezzel magyarázták a milliárdos vállalkozó környezetéből a hvg.hu-nak, hogy a jobboldali médiacsoport éléről visszavonult Simicska Lajos.

A Simicska legfőbb bizalmasának és üzlettársának számító Fonyó Károly előtérbe kerülése nem jelenti, hogy meghátrált volna a – közte és a Fidesz vezetése között közel egy éve tartó – konfliktusban: forrásaink szerint a Nemzet-csoport átszervezésével a piaci bevételeiket szeretnék növelni, ami adott esetben ellensúlyozhatja az állami hirdetések elapadását is.   

Simicska Lajos hétfőn lemondott a Hír Tv elnöki posztjáról, továbbá eladta a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft.-ben és a Lánchíd Rádió Kft.-ben meglévő részesedésének döntő hányadát a Fonyó Károly tulajdonába tartozó Megapolis Media Zrt.-nek, illetve a Pro-Ráta Holding Zrt.-nek. Az Opten cégnyilvántartása szerint az utóbbi cég Simicska másik két bizalmasának és régi üzlettársának, Tóth Mariannának és Kovács Istvánnak a tulajdonában van. Tóth azután lett a Magyar Nemzet ügyvezetője, hogy február 6-án a cégcsoport több vezetője, főszerkesztője „lelkiismereti okokra” hivatkozva lemondott. Távozásuk hátterében állítólag az állt, hogy a reklámadó szétterítése miatt bosszús milliárdos kormánykritikus szemléletet követelt.

Lehiggadt

A Simicska környezetéből származó információink szerint a szabadságáról visszatért vállalkozó a napokban már higgadtan vezényelte le az új tulajdonosi szerkezet kialakítását. 

Állítólag ő maga is belátta – és erre közvetlen munkatársai is figyelmezették –, üzletileg és politikailag is hiba lenne értékrendjében átpozicionálni a lapot, viszont Fonyó Károlyt azért engedte maga elé, hogy a német médiapiacot jól ismerő üzletember „több lábra” állítsa a Nemzet-csoportot, hogy megkerülhetetlenek legyenek a piacon. A vállalkozó egyik, névtelenséget kérő munkatársa szerint Simicska a 2002 és 2010 közötti ellenzéki időszakban is tudta finanszírozni a médiáját, pedig akkor jóval kevesebb volt az állami hirdetés, most is erre rendezkedik be.

Simicska Lajos és Fonyó Károly - régi barátság

Fotó: 

A tulajdonosi átrendezés kétségtelenül kapcsolódik a két héttel ezelőtt történtekhez, de Simicska Lajos akkori kijelentéseit, döntéseit, illetve mostani értesüléseinket nem szeretné kommentálni – mondta a hvg.hu-nak Fonyó Károly. A Hír Tv új elnöke szerint most csak visszatértek az előző felálláshoz: Simicska korábban sem vett részt a médiacsoport napi ügyeinek operatív intézésében. Korábban ezt a feladatot Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet volt főszerkesztője, a Hír Tv előző elnöke látta el. Liszkay az 1990-es évek eleje óta dolgozott egy jobboldali médiacsoport kialakításán: például a Hír Tv-ben előbb jelent meg, mint a Simicska érdekeltségébe tartozó cégek. Forrásaink szerint Liszkay ugyan több mint 20 éven keresztül kiválóan együtt tudott működni Simicskával, de magára mindig úgy tekintett, mint akinek elsődleges feladata, hogy a Fideszt segítő, a törzsszavazóit hatékonyan elérő médiát építsen fel. Így sokkal inkább a párt vezetéséhez volt lojális, és amikor bekövetkezett a nyílt szakítás, inkább lemondott. Az Index egy hete arról írt, amikor Simicska tartalmi változásokat kért, Liszkay arra is hivatkozott, nem akarja hiteltelenné tenni sem a lapot, sem a tévét. A lemondásakor a hvg.hu-nak több Magyar Nemzetnél dolgozó szerkesztő is azt mondta, rengeteg levelet kaptak az olvasóiktól, lemondják az előfizetést, ha a Nemzet változtat a hozzáállásán. (Arról, hogy kik Simicska legfőbb szövetségesei, és mióta áll kapcsolatban a hozzá lojális Fonyóval, itt olvashat.)

Szó sem lehet a jobboldali értékrend megváltoztatásáról – mondta a hvg.hu-nak a Hír Tv új elnöke. Fonyó úgy véli, a tavalyi választások eredménye azt mutatja, hogy a „konzervatív-keresztény-jobboldali” értékrendű közönség sokkal szélesebb annál, mint amit a napilap, Hír Tv és a rádió jelenleg elér. Szerinte nem lehet lemondani a törzsközönségről, az előfizetőkről, de a potenciális olvasói-nézői-hallgatói kört egy „fogyaszthatóbb, közönségbarát”, azaz „érdekesebb, színesebb” médiával kell elérni. Fonyó szerint, ha nem is értékrendi alapon, de értékesítési szempontból újra kell pozicionálni a Nemzet-csoportot.

Többismeretlenes egyenlet

Elismerte, ez nem lesz egyszerű feladat: a reklámpiac évek óta zsugorodik, a nyomatott lapok példányszáma esik. A tévés piacon pedig már több mint 100 magyar nyelvű csatorna van, ráadásul a saját műsorokat gyártó Hír Tv fenntartása jóval drágább, mint azok a kábelen fogható csatornák, melyek legfeljebb megvásárolják külföldön a filmcsomagokat és szinkronizálják azokat. Ráadásul a reklámadó – ha valóban eltörlik a most még meglévő sávokat, kedvezményeket – a kormány által már bejelentett módosítás nyomán a kisebb médiacégeket még jobban megterheli majd.

A Hír Tv székháza - ellaposodott

Fotó: 

Fonyó a hvg.hu-nak többször is kifejtette, a Nemzet-csoport korábbi szakmai vezetése az utóbbi években késlekedett a piaci változások lekövetésével. Azt mondta, az elmúlt napokban sok információt bekért a csoporttól, ezekből kiderült: már 2-3 éve felmerült, hogy a fekete-fehérben megjelenő Magyar Nemzetnek megváltoztatják a szerkezetét, a grafikai megjelenését, színesebbé teszik, de ez végül lekerült napirendről. Továbbá nem figyeltek kellően a marketingre sem, és el kellett volna gondolkodni Fonyó szerint azon is, hogy a 3-4 százalékos közönségarányú Hír Tv miért esett be 2014-re egy százalék alá.

„Kényelem” – ezzel magyarázta Fonyó, miért nem történtek meg a változások korábban. Arra a kérdésünkre, hogy ez összefüggésben van-e azzal, amit a Kreatív szerdán kimutatott, hogy az előző négy évben a jobboldali média – többek között a Fonyó érdekeltségébe tartozó ingyenes terjesztésű Metropol vagy a plakátcége, az EuroAWK – kapta az állami hirdetések jelentős hányadát, a Hír Tv elnöke azt válaszolta, a helyzet „ennél bonyolultabb”. Szerinte az állami hirdetések áramlásával foglalkozó cikkek listaáron számolnak, pedig a média ebből jelentős engedményeket szokott adni, ezek beszámításával valamelyest változnának az arányok is. Ugyanakkor hangsúlyozta, közismert tény a médiapiacon, hogy az utóbbi hónapokban az állami vállalatok – különösen a Szerencsejáték Zrt. – visszafogták a hirdetéseiket. Hogy ez mekkora kiesést okoz a Nemzet-csoportnál, Fonyó nem tudta megmondani, azt mondta, egyelőre elemzik a helyzetet.

Így nőhet a Simicskához tartozó média reklámadója

Fotó: 

Többször is rákérdeztünk arra, hogy a magasabb közönségarány 2010 előtt nem annak volt-e köszönhető, hogy a jobboldali média ellenzékből bátran bírálhatta a kormányt. Fonyó minden alkalommal hangsúlyozta, szerinte ez nem politikai kérdés, inkább arról van szó, hogy a Hír Tv az utóbbi években „elszürkült, ellaposodott, mintha önmagához vagy a politikai elithez szólna”, kevesebbet foglalkozott olyan témákkal, amely a nézők mindennapi életét érintik.

Fonyó azt mondta, nem terveznek további áremelést a Magyar Nemzetnél. (Liszkay ősszel már emelt arra hivatkozva, hogy az állami hirdetések megvonása a 2002-es kormányváltásra emlékezteti, amikor az MSZP–SZDSZ-kabinet lépett fel „ellenségesen” a jobboldali médiával szemben.) A Hír Tv új elnöke nem tervez elbocsátásokat, és a hvg.hu-nak azt mondta, bízik benne, hogy nem lesznek felmondások sem. Sőt, most úgy látja, ha újabb műsorok kerülnek adásba, embereket kell felvenniük. A Hír Tv műsorokért felelős új vezérigazgató-helyettesétől, Tarr Pétertől – aki korábban az RTL Híradójánál is dolgozott –, azt kérte, vázoljon fel már a jövő hétre egy új műsorstruktúrát, amivel érdemben lehet növelni a nézettséget. Terveik szerint a Nemzetnél felmérik az olvasói igényeket, a Hír Tv-t pedig már hivatalosan is méretni fogják a Nielsennel, mert a jövőben szükség lesz azokra az adatokra, melyet a piaci hirdetők, a médiaügynökségek elfogadnak, hitelesnek tartanak. Fonyó arról is beszélt, hogy a Nemzet-csoportot továbbra is külön kezelik az érdekeltségükbe tartozó kereskedelmi médiától (Metropol, Class FM, plakátcégek), még a reklámidő értékesítését sem akarják összekapcsolni.

Orbán is ezt akarja?

Ugyanakkor egy, a Fidesz vezetéséből származó forrásunk szerint a kormánypártban – a két hete elfajult vita ellenére – úgy vélik, a változások akár még összhangban is lehetnek Orbán Viktor célkitűzéseivel.

A Vs.hu január végén arról számolt be, hogy a kormányfő a jobboldali lapok vezetőinek tartott háttérbeszélgetésén azzal is magyarázta az állami hirdetések visszafogását, hogy a lojális közmédia mellett a magántulajdonú Nemzet-csoport kormánykritikusabb hangvitelre válthat, és így akár még növelheti is a közönségét.

A változás nincs Orbán ellenére

Fotó: 

Egy, a párt médiaügyeire rálátó forrás szerint Simicska üzletileg sem teheti meg, hogy áthangolja a Nemzet-csoportot, nem állhat be arcvesztés nélkül a baloldal vagy Jobbik mögé, így az állami milliárdokból működő közmédia, illetve a Simicska-médiabirodalom – még ha az utóbbi kritikusabb is lesz – sokkal szélesebb közönséget érhet el, mint eddig, ráadásul a reklámpiacból is nagyobb részesedést szerezhetnek.

A Közgép nem hagyja magát

Ennek ellenére a két héttel ezelőtti nyílt szakítást Simicska nem úszta meg következmények nélkül. A héten közölték a köztévé legnagyobb beszállítójával, a Hung-Ister Zrt.-vel, hogy nem tartanak igényt a jövőben az általa gyártott műsorokra. Mint arról hétfőn beszámoltunk, ez a döntés A Dal, a Maradj talpon! és a Magyarország, szeretlek! műsorokat érinti. ANépszabadság pénteken – a köztévé által kiadott adatok alapján – úgy számolt, ez akár egymilliárdos kiesést is jelenhet a Simicska érdekeltségébe tartozó társaságnak. A napilap szerint a műsorok gyártását a jövőben a tévé maga veszi át, ami meglepő fordulat azok után, hogy a tervezett 170 fős leépítést pár hete még azzal indokolták, hogy ki akarják szervezni külsős cégeknek a műsorok gyártását, ezért kevesebb alkalmazottra lesz szükség.

Ugyanakkor múlt héten derült ki az is, hogy Simicska-cégcsoport vezérhajója, a Közgép elbukott egy 3,3 milliárdos útfelújítási pályázatot. A 338. számú főút Nyíregyházát nyugati oldalon elkerülő szakaszának kivitelezési munkáira és kiegészítő tervezési feladatara kiírt tendert a közbeszerzések új sztárja, a tiszakécskei Duna Aszfalt – a KE-VÍZ 21 Kft.-vel együtt – nyerte a Közgép és a Strabag előtt. A hvg.hu számolt be arról is, hogy a Duna Aszfalt-csoporthoz tartozó Körösaszfalt vásárolta meg a legrégebbi magyar magasépítő céget, a Magyar Építő Zrt.-t. A Körösaszfalt vezérigazgatója, Pállfy Balázs a felcsúti polgármester,Mészáros Lőrinc jövendőbeli veje.

Csakhogy miként a jobboldali média, úgy a Közgép esetében sem minden fekete-fehér. Pénteken bontották ki az M0-s déli szektorának fejlesztéséről szóló pályázatra érkezett ajánlatokat. A Népszabadság szerint Simicska Lajos cége tette a legjobb ajánlatot: a mérnökár 58,5 százalékáért, 1,063 milliárdért végeznék el a munkát. Kérdés, végül ki lesz a győztes: a Duna Aszfalt itt is indult, de a cég 1,75 milliárdos ajánlatot tett. A Közgépnél információink szerint nagy jelentőséget tulajdonítanak ennek a pályázatnak, nagyon várják a döntést, ebből derülhet ki ugyanis, hogy teljes mértékben fekete listára tettét-e a céget vagy a konfliktus ellenére azért még nyerhet pályázatokat.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aludasmatyi.blog.hu/api/trackback/id/tr567192761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása