Névjegy

Magyar karikaturisták "Névjegyei"

Balázs-Piri Balázs
Barát József
Békési József Sándor, Joe
Dallos Jenő
Dluhopolszky László
Fenekovács László
Földes Vilmos
Gyöngy Kálmán
Jelenszky László
Krenner István
Lakatos Ferenc
Lehoczki Károly
Léphaft Pál
Marabu
Nemes Zoltán
Pápai Gábor
Rau Tibor
Sajdik Ferenc
Szmodis Imre
Szűcs Édua
Tónió
Varga (Zerge) Zoltán
Weisz Béla
Zsoldos Péter

Ludas Matyi újság

Friss topikok

  • takacsveca93: Ha igazán fantasztikus akciókra és folyamatosan frissülő szórólapokra vágysz, akkor csekkoljatok i... (2017.11.08. 09:55)
  • Ludas Matyi újság: Orblio LACI? BÉLA? (2016.12.09. 23:11) DALLOS JENŐ :/miniatűr könyvek ,sorozat/
  • Gergely Pap: Kedves Laci! A képeid ugyanúgy tetszenek, mint 67-ben a Kossuth nyomdában. További jó egészséget. (2016.11.13. 18:36) Pápai Gábor
  • Feriba: Csak a szöveg tartalmát próbálom előásni! (2016.10.09. 19:38) HALÁSZ GÉZA
  • Feriba: -Azt mondták, szépen mosolyogjak a NAVos ellenőrre! (2016.10.09. 19:34) HALÁSZ GÉZA
 
Márai sorok az Anschluss és az I. bécsi döntés időszakáról (forrás: kézirat):

"Minden életben, minden öntudat alján van egy személy, egy helyzet, egy emlék, amely átdereng az élet és az öntudat későbbi tapasztalásain: egy szülő, egy gyermekkori alak, a szülőváros légköre akkor is útitársunk marad, ha életünk útjai a nagyvilágba vezetnek. Ilyen elhatározóan, végzetesen fontos emlék volt számomra szülővárosom, mely az első világháború után idegen hatalom kezére jutott: a város, ahol születtem, gyermekéveim töltöttem, s egy polgári család sarjaként egy lassan már emlékeiben is eltűnő patríciusi műveltség nevelésében részesültem.
Ebbe a városba húsz éven át visszavágytam. A valóságban nem mehettem oda, mert megtagadtam, hogy az új államalakulat, a csehszlovák állam hadseregének katonája legyek, s amikor az államfordulat után a cseh hatóságok kényszeríteni akartak erre, elhagytam az országot, s aztán, sokáig, katonaszökevénynek számítottam szűkebb hazámban. Így cselekedtem, mert elviselhetetlen volt számomra a tudat, hogy olyan hadsereg katonája legyek, amely „győztes”-ként viselkedik hazámmal, Magyarországgal szemben. Ennek a fiatalkori elhatározásnak következményeit két évtizeden át viselnem kellett. De szüleim ott éltek a városban, apám két cikluson át a felvidéki magyarság egyik szenátora volt a csehszlovák parlamentben, és a határokon túl maradt magyar ifjúság ügyeivel törődött, iparkodott megmenteni ennek a fiatalságnak magyar öntudatát és megőrizni érdeklődésüket a magyar műveltség iránt. Amikor Hitler Bécsbe vonult, apám már nem élt; néhány esztendővel elébb, testileg és lelkileg megviselten átköltözött a trianoni Magyarország egyik vidéki városába, és rövid idő múltán meghalt. Vagyonát, egészségét, jóhírű ügyvédi irodája jövedelmét reáköltötte az utolsó évtizedben arra az áldatlan szélmalomharcra, amit akkortájt „kisebbségi sors”-nak neveztek. De a város helyén maradt, s én ez években is, amikor nem mehettem oda, amikor már szüleim sem éltek ott, amikor a régi házat, ahol nevelkedtem, elkótyavetyélték, sokszor álmodtam szülővárosomról. De ébren is foglalkoztatott a város sorsa és emléke; könyveket és színdarabot írtam róla, jelmezt, álruhát aggattam reá, vagy nevén neveztem… Most már ritkán álmodom erről a városról, sorsának emléke valahogy összeolvadt az egész magyarság sorsával, nem tudok külön gondolni reá. Ha eszembe jut, nem érzem többé azt a megrendülést, mint régen; úgy emlékezem csak reá, mint egy kedves, közömbös halottra.
De amikor Hitler bevonult Bécsbe, ebből a tektonikus rengésből természetesen következett, hogy minden megmozdult a Duna-medencében, s a nagy, történelmi hullámzás nemcsak városokat, hanem népeket és országokat is sodort magával. És így történt, hogy néhány hónappal az Anschluss napja után, a bécsi döntés következményeként, az én szülővárosomat is visszacsatolták a Németországgal szövetséges Magyarországhoz."
Márai sorok az Anschluss és az I. bécsi döntés időszakáról (forrás: kézirat):

"Minden életben, minden öntudat alján van egy személy, egy helyzet, egy emlék, am...ely átdereng az élet és az öntudat későbbi tapasztalásain: egy szülő, egy gyermekkori alak, a szülőváros légköre akkor is útitársunk marad, ha életünk útjai a nagyvilágba vezetnek. Ilyen elhatározóan, végzetesen fontos emlék volt számomra szülővárosom, mely az első világháború után idegen hatalom kezére jutott: a város, ahol születtem, gyermekéveim töltöttem, s egy polgári család sarjaként egy lassan már emlékeiben is eltűnő patríciusi műveltség nevelésében részesültem.
Ebbe a városba húsz éven át visszavágytam. A valóságban nem mehettem oda, mert megtagadtam, hogy az új államalakulat, a csehszlovák állam hadseregének katonája legyek, s amikor az államfordulat után a cseh hatóságok kényszeríteni akartak erre, elhagytam az országot, s aztán, sokáig, katonaszökevénynek számítottam szűkebb hazámban. Így cselekedtem, mert elviselhetetlen volt számomra a tudat, hogy olyan hadsereg katonája legyek, amely „győztes”-ként viselkedik hazámmal, Magyarországgal szemben. Ennek a fiatalkori elhatározásnak következményeit két évtizeden át viselnem kellett. De szüleim ott éltek a városban, apám két cikluson át a felvidéki magyarság egyik szenátora volt a csehszlovák parlamentben, és a határokon túl maradt magyar ifjúság ügyeivel törődött, iparkodott megmenteni ennek a fiatalságnak magyar öntudatát és megőrizni érdeklődésüket a magyar műveltség iránt. Amikor Hitler Bécsbe vonult, apám már nem élt; néhány esztendővel elébb, testileg és lelkileg megviselten átköltözött a trianoni Magyarország egyik vidéki városába, és rövid idő múltán meghalt. Vagyonát, egészségét, jóhírű ügyvédi irodája jövedelmét reáköltötte az utolsó évtizedben arra az áldatlan szélmalomharcra, amit akkortájt „kisebbségi sors”-nak neveztek. De a város helyén maradt, s én ez években is, amikor nem mehettem oda, amikor már szüleim sem éltek ott, amikor a régi házat, ahol nevelkedtem, elkótyavetyélték, sokszor álmodtam szülővárosomról. De ébren is foglalkoztatott a város sorsa és emléke; könyveket és színdarabot írtam róla, jelmezt, álruhát aggattam reá, vagy nevén neveztem… Most már ritkán álmodom erről a városról, sorsának emléke valahogy összeolvadt az egész magyarság sorsával, nem tudok külön gondolni reá. Ha eszembe jut, nem érzem többé azt a megrendülést, mint régen; úgy emlékezem csak reá, mint egy kedves, közömbös halottra.
De amikor Hitler bevonult Bécsbe, ebből a tektonikus rengésből természetesen következett, hogy minden megmozdult a Duna-medencében, s a nagy, történelmi hullámzás nemcsak városokat, hanem népeket és országokat is sodort magával. És így történt, hogy néhány hónappal az Anschluss napja után, a bécsi döntés következményeként, az én szülővárosomat is visszacsatolták a Németországgal szövetséges Magyarországhoz."
BővebbenMÁRAI.jpg

Címkék: Címkék

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aludasmatyi.blog.hu/api/trackback/id/tr615077890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása