Névjegy

Magyar karikaturisták "Névjegyei"

Balázs-Piri Balázs
Barát József
Békési József Sándor, Joe
Dallos Jenő
Dluhopolszky László
Fenekovács László
Földes Vilmos
Gyöngy Kálmán
Jelenszky László
Krenner István
Lakatos Ferenc
Lehoczki Károly
Léphaft Pál
Marabu
Nemes Zoltán
Pápai Gábor
Rau Tibor
Sajdik Ferenc
Szmodis Imre
Szűcs Édua
Tónió
Varga (Zerge) Zoltán
Weisz Béla
Zsoldos Péter

Ludas Matyi újság

Friss topikok

  • takacsveca93: Ha igazán fantasztikus akciókra és folyamatosan frissülő szórólapokra vágysz, akkor csekkoljatok i... (2017.11.08. 09:55)
  • Ludas Matyi újság: Orblio LACI? BÉLA? (2016.12.09. 23:11) DALLOS JENŐ :/miniatűr könyvek ,sorozat/
  • Gergely Pap: Kedves Laci! A képeid ugyanúgy tetszenek, mint 67-ben a Kossuth nyomdában. További jó egészséget. (2016.11.13. 18:36) Pápai Gábor
  • Feriba: Csak a szöveg tartalmát próbálom előásni! (2016.10.09. 19:38) HALÁSZ GÉZA
  • Feriba: -Azt mondták, szépen mosolyogjak a NAVos ellenőrre! (2016.10.09. 19:34) HALÁSZ GÉZA

Novella Lackner László VONZALMAK ÉS TASZÍTÁSOK c. prózakötetéből:

VALAKI JÁRKÁL A LAKÁSBAN

Mintha egyre gyakrabban érnének meglepetések. Hazajöttem a munkahelyemről fáradtan, elcsigázottan, ledobáltam magamról a ruhadarabokat és gyanútlanul elmerültem a kád habos vizében. Alighogy elernyedtem egy közeli nyugtalanító zajt hallottam a konyha irányából. Ki kellett volna ugranom, hogy gyorsan utánajárjak, de csöpögő testtel mégsem ro¬hanhattam végig a lakáson. Így hát feküdtem tovább és vártam bizakodva; azt reméltem, hogy az a bizonyos zaj vagy egyáltalán nem is létezett, vagy egy másik lakásból tolakodott be hoz¬zám.
Utálom a zajokat. Éppen eleget tűrtem már szótlanul a felső szomszéd eszetlen gyerekeinek ismétlődő bakugrásait, a jobb oldalról érkező magyar nóta imitációkat, a bal oldali izgága házaspár egymást nevelő igyekezetének lehangoló kísérőszövegeit. Alulról semmisem szűrődik fel hozzám; talán ott nem is lak¬nak, vagy azokat a neszeket nem nekem utalták ki.
Aztán mintha újra valami ismeretlen zajt észleltem vol-na. Mozdulatlanul füleltem. Minden önnyugtatgatás ellenére halmozódott bennem a feszültség; a konyha - ami egyébként már nagyon régóta a bögyömben volt - a legidegesítőbb pontja lett a
világnak.
Nem halogathattam tovább, felálltam és gyorsan megtörül¬köztem. Magamra kaptam köpenyemet, kiléptem a szobába és vártam. Bizonyos nehezen azonosítható apró neszek érkeztek a távoli lakásokból, de látszólag semmi közvetlen veszély nem volt. Előre mentem a szoba közepéig és ismét hallgatóztam.
Már éppen megnyugodtam, amikor egy erősebb zörrenés ütötte meg a fülemet. A szívverésem felért a dobhártyámig. A konyha felöl jött, vagy csak az előszobából?- Az előszobából - súgta egy szimpatikus hang és elhatároztam, hogy kinézek. Az én lakásom, jogom van tudni, hogy ki jár-kel benne. Az arcom ki¬vörösödött és elindultam az ajtó felé. Lenyomtam a kilincset és lassan húztam magam felé, mint egy pajzsot. A nyíló résen át az üres félhomályban semmi mozgást nem érzékeltem.
A könnyen jött megnyugvás ellenére azért eltökéltem, hogy éber leszek, mert soha sem tudhatja az ember, hogy melyik hang ártatlan és melyik jó szándékú figyelmeztetés. (De mindamellett a konyha, mint eshetőség továbbra is nyugtalanított egy kicsit).
Leültem a fotelba, kezembe vettem egy újságot és elkezdtem olvasni a sporttudósításokat. Imádom ezeket az egyszerűen fogalmazott, pergő sorokat. Olvastam és perceken át olyan kép¬zetem támadt, mintha figyelnének. Felkaptam a fejem és úgy tűnt, hogy valaki éppen húzta be az előszoba ajtaját. Talán egy arcot is láttam. De, hogy nő volt-e, vagy férfi; vagy volt-e valaki végül is nem tudtam eldönteni. Ha az ember hirtelen zökken vissza a valóságba előfordul, hogy víziókat lát…
Aztán percekig semmi közeli, semmi gyanús jelet nem észleltem, így hát újra a betűk fölé hajoltam; elragadtak a meccsek, a gólok, a pletykák…
Aztán minden előzmény, vagy figyelmeztető jel nélkül ki-vágódott az ajtó és belépett egy nő. Nem nézett rám, határozottan vonult a fürdőszoba felé és ott eltűnt. Végig figyeltem. A szemem körül rángani kezdett egy idegszál és az újságot egy hirtelen, ideges mozdulattal magam mögé dugtam… Tehát igaz volt! Minden sejtésem igaz volt! Tessék! Itt van velem egy nő a lakásomban, jön-megy otthonosan… akinek ráadásul most nem is szólhatok, mert illetlenség lenne csak így egyszerűen rányitni a fürdőszoba ajtaját, de még beszólni is illetlenség, mert esetleg félreérthetné… Várni kell türelmesen, előbb-utóbb úgyis előjön, akkor aztán végérvényesen tisztázzuk a dolgokat.
Addig is próbáltam olvasgatni, de ilyen felzaklatott és kiszolgáltatott helyzetben a visszamaradt napi hírek nem tud¬ták lekötni vibráló figyelmemet.
Végre nyekkent az ajtó, összerezzenve kaptam fel a fejem; a nő kilépett. Most szólok neki - mondtam ki visszavonhatatlanul, de ekkor rám nézett hosszan és rosszallóan, miközben ment kifelé és erélyesen berántotta maga mögött a szoba ajtaját. Újabb kemény megpróbáltatás ért, a nő pontosan úgy nézett rám, mint ahogy anya szokott - szúrósan és szótlanul, amiből magabiztosan sugárzott, hogy nincsen szükség semmi felesleges fecsegésre.
Honnét került ide ez a nő? Minek jött be és minek ment ki? Miért van ez a nő egyáltalán?... Szólni kellett volna neki! Igen, de anya nézésével nem lehet szembeszállni.
Mindenesetre ki fogok menni a konyhába, eléállok ennek a személynek és a szemébe nézek,… (Tulajdonképpen nem is fontos, hogy a szemébe nézzek!) …szóval nézek határozottan és megkérdezem hogy mit keres itt, ebben a lakásban, ami ugyebár az enyém? (Tényleg az enyém?)
Megijedtem. Odalopóztam az ajtóhoz, egy kis hallgatózás után kilestem az előszobába. Üres volt. Fellélegeztem, mert még egyáltalán nem voltam felkészülve semmire. A bejárati ajtóhoz lopakodtam és félig kinyitottam. Köszöntem a szomszédasszonyomnak (Te jó ég! Micsoda pletyka lesz ebből, ha nem a saját lakásomból kukucskálok kifelé fürdőköpenyben!) és rásandítottam a névtáblára. Az ajtóra egyértelműen és félreérthetetlenül az én nevem volt kifüggesztve. Megnyugodtam és megjött az önbizalmam.(Per¬sze azon nyomban rádöbbentem: sokkal jobban jártam volna, ha kiderül, hogy részemről tévedés az egész és szégyenszemre haza kell mennem).
Indulhattam vissza. Minden megrázkódtatás nélkül benavi¬gáltam magam a szobába. Amint ott ültem már, bevallottam magamnak, hogy nagyon rettegtem egy váratlan előszobai találkozástól.
- Na, de gondolkodjunk! - noszogattam magam. - Ki kell dolgoznom a taktikát! …Elindulok a konyha felé… De először át kell öltöznöm. Ebben a házi köntösben mégsem állíthatok oda egy nő elé. A köpeny régi, elnyűtt; inkább nevetséges alaknak, mint tekintélyes és határozott háziúrnak látszom benne.
Gyorsan vetkőztem-öltöztem, nadrágot és zakót vettem. A nyakkendőről lemondtam - végük Is itthon vagyok. Újra leültem a fotelba,
Tehát kimegyek megállok előtte és megkérdezem:
- Kérem szépen, én ez és ez vagyok, legyen szíves megmondani, hogy maga kicsoda?
Micsoda buta szöveg, nem megismerkedni akarok
vele.
- Jó napot kívánok, én…
Na, meg ez is! Miért köszöngetnék? Nem érkeztem sehonnét, nem megyek sehova. Én itthon vagyok és egyébként is már találkoztunk - sajnos.
- Elnézést kérek, ez az én lakásom. Mit tetszik itt csinálni?
Na, ez a változat aztán teljesen lenyűgözött, meg voltam elégedve magammal. Így már fel lehet lépni és amellett eltökél¬tem, hogy a hangom érces lesz, az arckifejezésem szigorú és kihúzom magam; hadd lásson hatalmasnak - már amennyire tőlem telik. Elvégre én vagyok birtokon belül.
Lopakodva elindultam a konyha felé. Már éppen az előszobában tapogattam, amikor egy félreérthetetlen fémes csörrenést nyilallt a gerincvelőmbe. (Már az edé¬nyeimhez is hozzányúlt!) El kell távolítanom innét ezt a betolakodó nőt, a lehe¬tő leggyorsabban!
Megálltam a konyhaajtó áttetsző üvege előtt. A fényben imbolygó árny láttán meggyőződhettem: ott van! A szívem szabály¬talan táncba kezdett, enyhe fullasztó nyomást éreztem a mellemben. (Be kellene kapnom egy Trasicort…, vagy Nitromint tablet¬tát!… Inkább minél előbb legyünk túl rajta! Egyébként is a nőnek van rettegni valója, nem nekem.)
Megmarkoltam a kilincset, hideg volt, és ő is visszamarkolt, az ajtó mintha erővel nyílna, húzta a kezemet befelé. Egyet léptem előre. A nő valóban ott állt és az egyik fazekammal dolgozott. Rám nézett: - Most kell megszólalnom!
Belekezdtem, de az ajkam nem nyílt fel, a hangszálaim nem rezdültek meg. Újra nekirugaszkodtam a kérdésnek. A nő nagyon áthatóan nézett rám, szinte ütött a szemével. Éreztem hogy lassan megbénulnak a tagjaim és kisebbedek. Még mielőtt szétfolytam volna a kövezeten, sarkon fordultam és elrohantam. Mivel elsőként a WC. került utamba, feltéptem az ajtaját és beugrot¬tam. Magamra zártam és leereszkedtem az ülőkére. Sokszor hallot¬tam, hogy ez a kis helyiség a legalkalmasabb arra, hogy az em¬bernek nagyszerű ötletek, megoldások jussanak az eszébe. Ettől az emelkedett gondolattól megnyugodtam, de bár¬mennyire is erőltettem a dolgot nekem ez ott, akkor sehogy sem sikerült. És a szégyenletes kudarc, hogy - az életbe vágóan fontos helyzetben - nem tudtam meg¬szólalni teljesen lesújtott… Levelet írjak neki? Talán. És ha a kezem bénul le, amikor át akarom nyújtani?
Ki kell innét törnöm, mert még elfoglalja az egész lakást - döbbentem rá visszavonult helyzetem legnagyobb veszélyé¬re. Felugrottam és egy nagyot szökellve az előszobába teremtem.
Gyerünk a nappaliba! Ott még biztosak az állásaim - tűztem a zászlómra és beléptem.
A nő ott ült az egyik fotelban; kényelmesen a házigazda terpeszkedő nyugalmával. 
- Hát, már itt van? - motyogtam és berohantam a fürdőszobába. A nő előrehajolva állt a kád mellett és kézi tussal öblítette le a haját. Valami bocsánat-félét susogtam és hátat fordítva szaladtam ki a konyhába. A nő ott topogott a tűzhely mellett. - Ez őrület! - kiáltottam és kirán¬tottam a WC ajtaját. A nő bent ült és zavartan mosolygott.- El-nézést! - üvöltöttem artikulálatlan hangon és végigrohantam az előszobán. - Ez még az enyém - öklendeztem ki a szavakat és kínosan felkacagtam. Hogy megvédjem magamnak, gyorsan leültem a szőnyegre, és két kezemmel, két oldalt a szélébe kapaszkodtam.
Nem tudom már, hogy mennyi időt tölthettem el ott, ami¬kor valahonnét (lehet, hogy minden honnét) rám nyitott a nő.
- Már megint becsinált a gyerek – harsogta indulatosan. 
- Úristen, ez nem egyedül van! - nyilallt belém.
- Mit nézel, mint egy Bálám szamara? Gyere, segíts!
Semmit sem értettem, de a lábam elindult és cipelt, vonszolt utána a kisszobába. Felemeltem a gyereket, cinikus kis arca egészen közel került hozzám. Rácsodálkozom: 
- Döbbenetes mennyire hasonlít rám!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aludasmatyi.blog.hu/api/trackback/id/tr517350156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása