Névjegy

Magyar karikaturisták "Névjegyei"

Balázs-Piri Balázs
Barát József
Békési József Sándor, Joe
Dallos Jenő
Dluhopolszky László
Fenekovács László
Földes Vilmos
Gyöngy Kálmán
Jelenszky László
Krenner István
Lakatos Ferenc
Lehoczki Károly
Léphaft Pál
Marabu
Nemes Zoltán
Pápai Gábor
Rau Tibor
Sajdik Ferenc
Szmodis Imre
Szűcs Édua
Tónió
Varga (Zerge) Zoltán
Weisz Béla
Zsoldos Péter

Ludas Matyi újság

Friss topikok

  • takacsveca93: Ha igazán fantasztikus akciókra és folyamatosan frissülő szórólapokra vágysz, akkor csekkoljatok i... (2017.11.08. 09:55)
  • Ludas Matyi újság: Orblio LACI? BÉLA? (2016.12.09. 23:11) DALLOS JENŐ :/miniatűr könyvek ,sorozat/
  • Gergely Pap: Kedves Laci! A képeid ugyanúgy tetszenek, mint 67-ben a Kossuth nyomdában. További jó egészséget. (2016.11.13. 18:36) Pápai Gábor
  • Feriba: Csak a szöveg tartalmát próbálom előásni! (2016.10.09. 19:38) HALÁSZ GÉZA
  • Feriba: -Azt mondták, szépen mosolyogjak a NAVos ellenőrre! (2016.10.09. 19:34) HALÁSZ GÉZA



         Tegnap este a Tiffany Kávéház kellemes zugában, szóra
          bírtam a WittyWorld szakmai magazin tulajdonosát.
          
         Hogy lett Szabó Józsefből .......Szabo Joe ?
          
         A szabadság mindig vonzott. Ezért 1980-ban családommal
          elhagytam a kommunista világot. Németországi kitérő után
          Amerikában telepedtem le. Így lett a Józsefből az új világban
          Joe . Érdekes a németek folyton Herr Csábónak hívtak.
          Borzongtam tőle....
          
         Mikor kerültél  szoros kapcsolatba a karikatúrával ?
          
         Még itthon a Magyar Nemzet külpolitikai rovatvezetője,
          Várkonyi Tibor kérésére. 1979-ben egy nemzetközi értekezletre
          volt hivatalos Párizsba. A lap tördelője voltam, de számos
          illusztrációt készítettem más lapoknak is. Nem állt tőlem
          távol a linómetszés, a plakát készítés és a fotózás sem .
          Tibor ismerte a múltamat és kért erre az eseményre egy
          karikatúrát tőlem. Engem is meglepett, hogy e l s ő rajzomat,
          rögtön 16 ország vette át . Olyan patinás orgánum is , mint a
          francia Le Monde. Mit volt mit tenni ,erre fel megrajzoltam a
          életem 2. rajzát is......
          
         Melyik lap volt az első önálló szerkesztésed ?
          
         " Gyermekem" az 1987-ben indított  WittyWorld nemzetközi
          karikatúra művészeti magazin. . A semmiből hoztam létre saját
          pénzzel. Barátom , Albert Le May  kijelentette, hogy egy lap
          indításához Amerikában alsó hangon is negyedmillió dollárra 
          van szükség ! Elővettem a zsebemből negyed dollárt. --Albert !
          Én ebből fogom felépíteni a lapomat. Fogadkoztam. Magam se
          hittem , hogy 5 gyerekkel a hátam mögött,  egy bevándorló
          munkanélkülinek .........sikerülni fog. De bejött.
          
         Mikor gondoltál e l ő s z ö r  arra , hogy a szakmát
          megleped ezzel az újsággal ?
          
         Már '85 őszén motoszkált bennem. '86-ban már terveztem és
          1987- ben összeszedtem minden erőmet és belevágtam. Menet
          közben annyira megszerettem a karikatúrát, hogy úgy gondoltam
          ezzel érdemes nekem foglalkoznom. Miután nem volt a műfajnak
          egy országokon átívelő  s z a k m a i  l a p j a , úgy
          gondoltam készítek egyet .
          
         Hány évig élt az újság ? Hány országot tudtál vele
          megszólítani ? 
          
         1987-1999 -ig 12 évet élt meg,  az internet megjelenésével
          vittem csak fel a világhálóra. Ott mindenki ma is
          megtalálhatja. 103 országban fizették elő. Postai úton
          terjedt. Kezdetben 36 nemzeti szerkesztőm volt, de ez a szám
          később 54-re bővült. Szerkesztőim angol nyelven írták a
          cikkeket. A hősi időkben Dluhopolszky László  a Népszava
          rajzolója képviselte Magyarországot . Később az angolul
          perfekt ,Békési Joe lett  szerkesztő nálam.
          
         Milyen konferenciákat szervezett a lap ? Ennek kapcsán
          hány országban járt a 12 év alatt ?
          
         Szakmai konferenciákat szerveztünk. A karikatúra szerepét
          vizsgáltuk egy-egy térségben. Fesztiválokat készítettünk elő.
          Most megfogtál ,de úgy érzem a felsorolás menni fog. Először
          Magyarországon tanácskoztunk még 1990-ben, majd Macedónia
          következett. Franciaország, Szlovákia,Törökország,Ausztrália,
          Japán, Kína, USA és végül Kuba zárta a sort. Összesen 81
          országot kerestem fel, mint a karikatúra követe...
          
         Az 1990-es nagy sikerű Budapesti Karikatúra Fesztivál
          létrehozásában milyen szereped volt ?
          
         Már közvetlen a fesztivál előtt lapomban bemutattam
          Budapestet és reklámoztam a kiállítást, a versenyt. 35
          országból hívtam művészeket Budapestre. Megtehettem, hisz az
          újság erre is alkalmas volt. A fesztivál szakmai szervezője
          voltam. ha angolul kellene mondanom : c h a i r m a n . Nem
          fogod elhinni 72 országból küldtek közel 3000 rajzot, amiből
          900-at állítottunk ki a Nemzeti Galériában. Jómagam 50
          amerikai karikaturistát hoztam Budapestre. Pulitzer-díjasokat
          ,szindikátus vezetőt mint például Jerry Robinsont.
          
         Elmondhatom neked, azóta sem volt ilyen jelentős
          karikatúra ünnep Magyarországon. Milyen visszajelzést kaptál ?
          
         Az egész budapesti kiállítás Barbara Bush védnöksége alatt
          állt. Az amerikai TIME magazin kiragadott egy olyan rajzot,
          amin péniszeket is lehetett látni. Ezt összehozták Bush
          asszony szereplésével . Mondanom se kell nagy port vert fel az
          ügy. Egyben azonban egyetértettek a rendszerváltás gondolatát
          a hídverést Kelet -Nyugat között megjelenítette.
          
          Akkoriban három dolog volt rendhagyó. A Fesztivált a
          királyi várban rendezték. A Magyar Nemzeti Galéria adott
          otthont neki és ne hanyagoljuk el, hogy akkor volt az
          augusztus 20.-i tűzijáték is. Erre a külföldiek azt hitték,
          hogy a tárlat része....Erről mit tudsz ?
          
         Ezt nem hallottam, hogy a tűzijáték miattunk lett volna.
          Ellenben elmondhatom, hogy ilyen rangos helyen még nem
          rendeztek karikatúra eseményt. Ilyen létszámra sem emlékszem .
          Összegezve a legek kiállítása volt. Jól sikerült a kis VITA
          figura premierje is. A rajzokon beutazta az egész világot.
          
         Mint világlátott ember , Mit üzensz a magyar
          karikaturistáknak ?
          
         Mindenki találja meg a maga helyét. Ha valaki
          szerencsésebb előbb célba ér.
          
         Igaz-e, hogy a m ű f a j hanyatlásnak indult Amerikában és
          az egész világon ?
          
         Lehet, hogy ez a hanyatlás á t m e n e t i lehet. Tény ,
          hogy nálunk Amerikában évente 100 sajtótermék megy tönkre.
          Újságok rövidülnek , formátumuk lesz kisebb. Neves
          rajzterjesztő szindikátusok tűnnek el, mint például az United
          Media. Ez volt a Garfield terjesztője is. A legendás C&W
          szindikátust felvásárolta a New York Times.
         A karikatúra állíthatom e l v e s z t e t t e a sajtóban
          eddig uralt  fontos szerepét. Kik billentették ki a sajtó
          rajzot ?-  kérdezhetjük méltán. Nos az egyre népszerűbb fotó,
          az internet ,a televízió, a kábel tv, az elektronikus játékok
          egyre félelmetesebb ellenfelei lettek a rajznak. Az interneten
          mindenki szabadon publikálhat...rajzolhat.Már nem olyan f o n
          t o s   a  karikatúra ! Pénzt sem költenek rá annyian.
          
         Szerinted lesz-e reneszánsza a műfajnak ilyen kihívások
          között ?
          
         Talán, ha animálják az interneten a rajzokat, de például
          ez a Washington Post-nál nem jött be. Nem sikeresek az ilyen
          sorozatok. Más irányba kell fordulni. Ami megy - példa rá a
          patinás New Yorker - az illusztráció és a portré karikatúra.
          Úgy tudom itthon Tónió műveli a legjobban....
          
         Lassan ránk esteledett . A Tiffany bezárt. Elcsendesedett
          a Duna-parti Nagycsarnok is. Megittuk meleg gyümölcslevünket
          és elindultunk a METRO felé. Volt egy Joe napunk !
          
          

                                                                                                                                      
          Dluhopolszky László

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aludasmatyi.blog.hu/api/trackback/id/tr578357738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása